dilluns, 25 de febrer del 2019

GAUDÍ A LA POBLA (DESCRIPCIÓ)

De l’escola Lillet A Güell  a la Fàbrica/museu del ciment Asland

A la porta de l’escola ens vam repartir el material: les  càmeres fotogràfiques i els tres peus, els GPS i un quadernet amb llapis per anar escrivint els recorregut que  fèiem. Vam sortir de  l’escola pel carrer Pare Ramon per anar a buscar el carrer Carrilet,   i continuem  fins el carrer  Comafiguera. Després al final del carrer trobem el carrer Pau Casals i el seguim  fins arribar als pins. A mà esquerra vam  trobar un camí de terra del GR 270 i el vam començar a  seguir.  Vam continuar i vam trobar la font de Panella i al cap de 50m, la porta de ferro. Vam seguir el camí pel GR. Vam veure la fàbrica de ciment Asland i vam continuar baixant. Al cap d’una estona vam creuar un pont que al  costat hi havia una casa abandonada. Finalment vam arribar a la fàbrica del ciment.

Ruta guiada pel Museu del ciment Asland

Quan vam acabar d’esmorzar va venir la guia que es diu  Anna, que ens va acompanyar en la ruta guiada pel Museu del Ciment. Aquest museu ocupa uns espais de l’antiga fábrica i encara conserven el sostre de volta catalana.
Primer vam veure un vídeo on es veia el funcionament de la fábrica des de l’ inici. S’ explicava  tot el procés de fabricació del ciment: s’ extreia la pedra de dalt de la muntanya, es triturava i d’aqui   surtia el clinker que es posava a dintre el forn fins aribar a 1400ºC. Un cop fred es posava en sacs i es carregava en el tren que el portava fins a Guardiola i des d’allà cap a Manresa i Barcelona. El carbó que s’utilitzava en els forns venia de les mines del Catllaràs.
Desprès ens va ensenyar  unes fotos dels amos de la fàbrica, els senyors Güell i de l’arquitecte Rafael Guastavino.
Vam veure un forn de calç fet de pedres (quan les pedres es tornaven vermelles ja sabien que la calç estava cuita i agafaven un color groguenc un cop refredades) i també mobles i alguns estris més de la fàbrica antiga.
Al final de la visita, ens vam posar uns cascs i vam anar  on es feia el ciment.

Sortida de la fàbrica Asland els Jardins Artigas

En acabar la visita guiada a la fàbrica de ciment Asland, vam sortir i ens vam dirigir cap a la dreta, agafant la pista que dona a l’estació de tren superior. Una vegada vam trobar la via del tren, la vam anar seguint fins als Jardins Artigas. Aquest trajecte va durar entre 15 i 20 minuts, un trajecte que no té pèrdua perquè en tot moment seguim la via del tren. Sabrem que haurem arribat als Jardins Artigas perquè ens trobarem un cartell que ens ho indica. (Allà vam fer una visita).

Jardins Artigas

Vam entrar als Jardins Artigas i vam fer una visita guiada als monitors del camp d’aprenentatge. Primer vam fer la presentació        , els encarregats de fer-la van ser l’Isaac, el Nil i l’Ariadna. Després de la presentació vam  començar la visita guiada, mentrestant els altres nens i nenes ens gravàvem entre nosaltres. El primer lloc on vam anar  va ser la Font de la Cascada que la va presentar la Martina. El segon lloc va ser la Font del Bou que la va presentar la Júlia. El tercer lloc que vam anar va ser La Pèrgola i el Lleó que ho va presentar l’Arnau. El quart lloc on vam anar va ser a La Gruta que la va presentar el Nil. El cinquè lloc on vam anar va ser el Pont d’Arc Coix i l’Àliga que els va presentar l’Esteve. Aquest es el sisè lloc que vam  anar La Glorieta, la va presentar el kerdin. El setè lloc on vam anar va ser l’Entrada Original que la va presentar la Laia. El vuitè lloc que vam anar va ser el Berenador que el va presentar la Iona.
Després vam anar a dinar al mirador que està dins dels Jardins Artigas.

Dels jardins Artigas fins l'escola

Quan vam acabar la visita als Jardins Artigas vam continuar  seguint la via en la mateixa direcció en la que ens dirigíem (direcció a la Pobla de Lillet).
150 metres més endavant vam arribar a la fàbrica de reciclatge de paper (la fàbrica de cartró), vam continuar baixant per la via fins a creuar un pont on a mà dreta vam deixar de seguir la via per creuar la font del pla dels arbres. Vam seguir la pista a mà dreta i vam rodejar la fàbrica del cartró deixant-la també a la dreta i continuant la pista amunt uns 300 metres fins agafar un corriol que surt a mà esquerra i que dona a una porta de ferro situada a uns 70 metres de l’inici d’aquest corriol. Creuem la porta de ferro i tornem a estar al GR d’inici a l’alçada de la font de Panella. En aquest cas vam desfer el camí direcció a la Pobla de Lillet, deixant els pins de ca l’Artigas a mà esquerra i continuant tot recte pel camí més evident fins arribar a la primera casa del poble, on vam agafar el carrer asfaltat de la piscina fins a trobar altra vegada la via el tren al carrer Carrilet. Una vegada vam arribar al carrer Carrilet vam anar a mà esquerra uns 50 metres fins que vam arribar a l’alçada del dispensari on vam trencar a mà dreta per baixar per les escales que ens van conduir al carrer de l’escola anomenat Pare Ramón.