dijous, 14 de febrer del 2019

D'OLVAN A CAL ROSAL: DESCRIPCIÓ

EL PRINCIPI DE LA RUTA

Primer vam sortir de l’escola per la porta oest. Vam passar pel carrer de l’Escola i vam anar direcció Gironella passant per la fàbrica vella i travessant el reg de Cabots. A l’arribar a dalt de la pujada, agafàrem el camí de l’esquerra a l’alçada de Cal Roig i vam trobar vaques i xais pastorant  en un camp. Seguint el camí vam arribar al costat de la carretera, però en un encreuament vam girar a la dreta, vam travessar un bosquet i vam arribar al polígon on era Macusa. Vam visitar la fàbrica.  Després de la visita, seguint la carretera vam parar a Roca Rodona per esmorzar.
En acabar d’esmorzar vam agafar el camí de Ferreres, però enlloc de seguir tot recte, vam agafar un desviament a la dreta per veure les tines medievals on hi feien vi, que estaven  escavades a les roques. Les vam mesurar i hem calculat que entre totes tres hi cabien casi 8000 litres de vi.
 Després vam continuar el camí fins arribar a la casa de Ferreres.

MACUSA
Quan vam entrar ens van fer posar una armilla reflectant per motius de seguretat. Després ens van ensenyar les oficines i tot el que feien a Macusa (tipus de taulades, aïllants de parets, etc). La primera cosa que ens van ensenyar va ser els diferents palets de fusta que fabricaven,

a continuació ens van ensenyar com els fabricaven. Després ens van ensenyar la màquina que fabricava el “matxembrat”, parets completes per fer cases, magatzems amb diferents tipus de bigues, etc. Ens van explicar que el més important perquè surti bé la fabricació és fer un bon disseny a les oficines i donar les ordres a l’ordinador, que és el que dirà a la màquina el que ha de tallar. Així vam veure que en una nau gran només feia falta una persona que controlava la màquina.
La fusta amb la que treballen la porten d’Amèrica, Alemanya...

LA CASA DE FERRERES

Vam arribar a la casa de Ferreres i allà ens estava esperant la M. Àngels, que ens va explicar com cuidaven els xais. El primer que ens van ensenyar va ser on anaven les ovelles i els xais a pasturar, on menjaven i on dormien. Després ens van ensenyar on tenien els xais acabats de néixer i les seves mares. Ens van explicar que casi cada dia naixien xais, el codi que tenien per saber quants anys tenien les ovelles i el codi sanitari de cadascuna. També ens va explicar com seguien el creixement, com triaven noves ovelles per criar (si naixien dos o tres d’un part), la diferència de cuidats segons l’edat dels xais, on dormien i s’estaven les ovelles i els marrans... També vam veure on tallaven el xai (sacrificats abans dels quatre mesos) i a on el conservaven. Ens van explicar que havien de treballar cada dia, encara que fes mal temps o fos dia festiu, ja que les ovelles han de menjar sempre.
A més de la feina de criar xais treballen l’agricultura, cultiven diferents cereals: blat, ordi... Un altra feina que fan a Ferreres és oferir cases rurals pel turisme, i ens van ensenyar la que tenen allà, que era per 7 persones i un menor de 12 anys. Els hi venen clients de diferents llocs d’Europa. Ens van explicar que per tenir una casa rural han de complir moltes lleis i normatives, així com també per criar les ovelles. A la seva casa rural tenen plaques solars i al costat un dipòsit per recollir i aprofitar l’aigua de pluja, ja que aposten per la sostenibilitat.
Quan vam entrar a la casa vella de Ferreres, la M. Àngels ens va explicar que fa temps al portal hi entraven els cavalls i al costat dels cavalls hi havia uns esglaons de petits a grans per poder pujar al cavall els senyors, i al més alt hi anava la dona perquè portava faldilla i així podia pujar més bé al cavall perquè no podia obrir les cames. També ens van ensenyar utensilis antics que conserven com per exemple els de fer pa.
A Ferreres vam veure tres feines en una i vam aprendre molt.

DE FERRERES A CAL ROSAL

Sortim de Ferreres i agafem la pista asfaltada en direcció a l’esquerra.
Continuem baixant i seguim paral·lels a l’autovia fins a trobar el pas que ens permet passar per sota. Deixem la gravera a l’esquerra i continuem pel camí fins arribar a la Plana. Continuem per la carretera en direcció a Cal Rosal i passada la benzinera travessem i agafem el camí del costat del riu.
A mà esquerra trobem la resclosa i el canal de la fàbrica de la Plana i més endavant el pont d’Orniu vell (del segle  XIV) i una mica més endavant veiem el pont nou d’Orniu (segle XVIII). Seguim amunt fins trobar l’ avinguda principal de Cal Rosal. I continuem per aquí fins trobar un pont.  A l’esquerra hi ha el edifici del teatre i l’economat de l’antiga colònia tèxtil de Cal Rosal.

Travessem la carretera i el davant ens queden a l’esquerra l’església i a la dreta l’edifici de la fàbrica tèxtil. Antigament s’accedia a la fàbrica passant per sota de la casa dels amos. Continuant pel costat de la fàbrica apareix al davant l`antic convent i escola de nenes de la colònia. Si seguim  tot recte  podem veure a l’ esquerra el canal de la fàbrica.